Registrace | Přihlásit

Studijní materiál: Urbanismus jako téma památkové péče, metody a vývoj názorů na danou problematiku

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy
Urbanismus obecně je multidisciplínární obor, který se věnuje navrhování sídelních útvarů, jako jsou města či vesnice, ale také jejich částí. Kromě zmíněného navrhování sídelních útvarů se nadále věnuje tvorbě, rozvoji a regulaci vývoje měst a vesnic, ale také parků či krajiny. Cílem urbanismu je zajištění udržitelného rozvoje území. Tohoto cíle se snaží dosáhnout pomocí optimálního vývoje sídelních struktur, vyváženým uspořádáním území, udržením ekologické rovnováhy a ochranou kulturního dědictví.

Urbanismus v památkové péči se snaží v procesu územního plánování a investiční výstavby chránit, obnovovat a regulovat další rozvoj historických celků a částí měst, vesnic, krajiny, ale i parků. Aby těchto cílů mohlo být dosaženo, musí být zmíněné celky nebo části měst, vesnic, krajiny nebo parků prohlášeny za památkově chráněná území. K tomuto prohlášení dochází na základě zákona č. 20/ 1987Sb., kdy se posuzují urbanistické, historické, architektonické, archeologické, přírodní nebo kulturní hodnoty.

Historická města patří k našim nejcennějším památkám. Města či vesnice a jejich podoba je daná společenskými podmínkami vzniku, přírodním prostředím, dějinným vývojem, což se projevuje v jejich interiéru i exteriéru. Historické části měst a vesnic představují urbanistické celky, které mají novostavby obohacovat a ne rozrušovat, na což je potřeba kromě talentu také odborná znalost. Naše urbanistické celky prošly několika vývojovými fázemi, které se shodují s historickými slohy. Na stavební a urbanistické činnosti se ve vývoji podepsalo mnoho okolností. Vzhled mohl změnit požár nebo války. V novějších vývojových fázích byl na ty minulé brán již zřetel, avšak i přesto se městská a vesnická jádra obohacovala o nové stavby, které jsou dnes pro nás stejně hodnotné. Naše města se tedy dochovala v původní skladbě, ve které se objevují různá slohová období.
Hodnocení (0x):