= vzdělávání osob s handicapem = disciplína, věda, obor, kt. je orientován na výchovu, vzdělávání a také na celkový osobnostní rozvoj znevýhodněného člověka, s cílem dosáhnout co největší integrace (práce, další spol. možnosti) - zaměření na intaktní (nepostiženou) populaci - integrace
Cíl: maximální rozvoj člověka s postižením a zároveň dosažení maximální úrovně socializace
Pedologie = základ pro pochopení zvláštních potřeb některých dětí Pedopatologie = zaměřena na děti, kt. se odlišovaly
Vznik speciální pedagogiky: 20.léta 20.století - léčebná nebo nápravná pedagogika 50.léta - 1. speciální pedagogika 60.léta - defektologie - přijetí názvu z tehdejšího sovětského svazu
Profesor H. SOVÁK - dal základ speciální pedagogice - zasloužil se o vznik první katedry SP v Praze 70.léta - učitelé a vychovatelé pro děti, kt. vyžadovaly zvlášní péči
- po 89. roce - návrat k pojmu speciální pedagogika
Vyvíjela se i terminologie: v 90. letech došlo k „zjeňování“ blázen - defektní jedinec - mentálně postižený slepec - nevidomý mrzák - tělesně postižený