„Kniha představuje úroveň dosažené kultury, je pamětí lidského myšlení a poznání, prostředkem uchovávajícím výhry i prohry úporného úsilí o lepší svět, zachovává pro budoucnost vše, co by se jinak ztratilo v propasti času” (Maňák, J., 2008, s. 19).
Učebnice patří mezi nejběžnější a nejdostupnější didaktické prostředky ve výuce. Jako zdroj poznání mohou strukturovat nejen ji, ale také domácí přípravu žáků na vyučování. Ačkoliv se může zdát, že v současné době jsou učebnice zastíněny moderní didaktickou technikou, jako jsou například výukové programy či interaktivní tabule aj. jejich úloha je ve výuce stále nezastupitelná. Učebnice jsou také trvale předmětem pedagogického výzkumu.
Předmět somatologie bývá do studijního programu žáků oboru Zdravotnický asistent zařazen nejčastěji v prvním, či druhém ročníku studia. Zvládnutí učiva tohoto předmětu je pro žáky zcela zásadní, jelikož na poznatky z této discipliny dále navazují při studiu dalších odborných předmětů. Proto je třeba klást patřičný důraz na efektivní a správné osvojení poznatků. To může být usnadněno použitím kvalitně zpracované učebnice. V současnosti je na českém trhu k dispozici několik učebnic somatologie, se kterými lze ve výuce tohoto předmětu u žáků oboru Zdravotnický asistent pracovat. Učebnice se na první pohled liší v několika ohledech: ať už bereme v potaz rozdílný rozsah, hustotu začlenění obrázků, schémat, případně členění textu na základní a rozšiřující apod. Výběr učebnice pro výuku nejčastěji leží na bedrech vyučujícího. Tento výběr může být ovlivněn také managementem školy. Některé školy mají ve svých knihovnách pro žáky k dispozici učebnice k vypůjčení. Většina škol však již nákup učebnic nechává plně v kompetenci žáků, respektive jejich rodičů. V tomto případě hraje nemalou roli při zvažování zakoupení učebnice i její cena. Proto je vhodné doporučit žákům takovou učebnici, která bude v nejvyšší možné míře korespondovat s jejich vzdělávacími potřebami.
Práce je členěna na dvě části: teoretickou a praktickou. Teoretická část práce se zabývá kurikulárními dokumenty vztahujícími se ke studijnímu oboru Zdravotnický asistent, se zřetelem k předmětu somatologie. Dále je zde zmíněna teorie učebnice a teoretické poznatky, z nichž je vycházeno při analýze učebnic. Praktická část práce shrnuje výsledky z analýzy vybraných učebnic somatologie z hlediska jejich didaktické vybavenosti, obtížnosti textu a shody zastoupení témat s tematickými celky v konkrétním Školním vzdělávacím programu.