Čo je výchova? Záměrné a cílené působení na osobnost člověka. Je to specificky lidská činnost. Aká je jej podstata (odkiaľ sa berie)? Výchova provází lidstvo už od pravěku. Je to proces, který pomáhá lidem přežít. V životě nastane situace, kdy instinkty nestačí a je potřeba, aby zkušenější jedinci předávali zkušenosti méně zkušeným. Kto je objekt výchovy? Objektem výchovy je vychovávaný jedinec, nebo skupina.
Keď existuje objekt existuje i subjekt výchovy? Definujte ho? Pokud existuje objekt, musí zákonitě existovat i subjekt výchovy. Subjekt výchovy = vychovavatel.
Aký je medzi nimi vzťah? Mezi subjektem a objektem je ve výchovném procesu určitý vztah, který se ale s časem mění. Jako příklad můžeme uvést učitel-žák, rodič-dítě. Pokud se zaměříme na vztah rodič-dítě, jejich vztah se mění s časem tak, že malé dítě je na rodičích životně závislé. Postupně se závoslost snižuje, až se dítě naplno osamostatní.
Aký má výchova zmysel? Naprosto zásadní. Je důležité formovat osobnost jedince, aby se mohl v budoucnosti postarat sám o sebe, a převzít zodpovědnost za sebe, svoje činy, případně i za menší sociální skupinu. Čo je vo výchove najdôležitejšie? Aby působila na fyzickou i psychickou stránku a ve všech oblastech - kognitivní, afektivní a psychomotorické. Aby byla prováděna nenásilnou formou a aby byla efektivní. Je výchova človeka nutná, alebo nie? Ano, výchova je nutná. Kto je vo výchove dôležitý a kto nie? Ve výchově jsou všichni důležití. Je výchova prínos, alebo príťaž pre človeka? Pokud je výchova správně vedena, je pro člověka jednoznačně přínos. Může se ovšem stát, že je výchova špatně vedena a v tomto okamžiku může být pro vychovávaného jedince přítěž.