Text je vhodné studovat s již dosaženou znalostí disciplín pedagogiky a psychologie, z nich zejména navazujeme na didaktiku obecnou. Text má poskytnout orientaci v teorii oborové didaktiky a to i s ohledem na dobrou aplikaci těchto teorií ve Vaší výuce.
Navazuje na další texty, které jsou Vám k dispozici. Jsou v něm tedy uvedeny kapitoly nové, v jiných Vašich studijních textech neobsažené, ale také některé důležité kapitoly přepracované, rozšířené a doplněné o vysvětlující poznámky. Je naší snahou, aby text byl sám o sobě smysluplný.
Po jeho prostudování dokážete: • Aktivně používat pojmy didaktiky a oborové didaktiky v souvislosti s příslušnou výukou, uplatnit požadavky z nich vyplývající ve výuce.
•
Vyjádřit základní okruhy teorie oborové didaktiky a jejich souvislosti.
•
Vymezit požadavky na dobrou výuku.
•
Vyjádřit specifika výuky v obou oborech vzhledem k charakteristice žáka jako adresáta výuky.
•
Formulovat cíle výuky.
Věříme, že předložený výchozí text bude Vašim průvodcem při nezbytném studiu další oborově didaktické literatury. Proto následuje dosti rozsáhlý, ale i tak neúplný seznam literatury. Poznámka: Není-li uvedeno jinak, je literatura a zdroje ke kapitole uvedena vždy na počátku této kapitoly.