1. Strategický management a jeho význam pro fungování podniku se zaměřením především na: - formulování vize, mise, základní pravidla pro definice strategických cílů podniku - proces strategického řízení podniku
•
charakteristiky úspěšné strategie a hierarchie firemních strategií - podnikatelskou, podnikovou, obchodní, operativní
Formulování vize, mise, základní pravidla pro definice strategických cílů podniku
Strategie - cesty, jak dosáhnout vize a cíle Mise - smysl a účel existence organizace (např. etické a spo lečenské hodnoty) Vize - dlouhodobý směr podniku, kam podnik kráčí (jasné a srozumitelné vyjádření) Cíle podniku - zhodnocovat prostředky vložené vlastníky, maximalizace hodnoty podniku Strategické cíle podniku - nejvyšší cíle organizace, dlouhodobé cíle v souladu s cíli vlastníků
Proces strategického řízení podniku Firma, která, chce být úspěšná nejen v blízké, ale i v další budoucnosti, musí provádět strategické plánování. 4 části: •
strategická analýza - identifikace mise a cílů, analýza vnějšího i vnitřního prostředí (vnější - STEEP; mikroprostředí - Porter konkurenční prostředí; vnitřní - SWOT) •
výběr podnikové strategie s využitím Balanced Scorecard - vyjasnění a převedení vize a strategie do konkrétních cílů, plánování a stanovení cílů, sledování výkonnosti: finanční, zákaznické, interní procesy, učení se, růstu; provázání jednotlivých cílů •
implementace strategie - vytvoření a schválení plánu implementace BSC (zajištění informační podpory a vazeb na provozní systém • zpětná vazba - strategický controlling - zpětná vazba k procesu strategického řízení, vyhodnocování odchylek ukazatelů od cíle