Cena je nástrojem marketingu, který je nejvíce ovlivňován interními i externími faktory. V zájmu podniku je nutné, aby hotel reagoval na jednotlivé změny s ohledem na vývoj a poptávku trhu.
Z hlediska hotelu můžeme cenu nazvat relativní hodnotou produktu nabízeného vybranému segmentu trhu, která musí být dostatečně vysoká na to, aby pokryla fixní i variabilní náklady a aby umožnila dosáhnout přiměřeného zisku.
Tvorbu ceny produktu ovlivňuje především charakter a image produktu, ceny jednotlivých složek produktu, typ zprostředkovatele prodeje, marketingová strategie a pozice na trhu,časové období mezi tvorbou ceny a prodejem produktu. Další faktory, jejichž vliv na tvorbu ceny hotel nesmí podcenit, je vysoká pravděpodobnost cenové války v minisezóně, což může mít nepříznivý vliv na tvorbu zisku. Hotel musí, v zájmu komplexnosti cenotvorby, využít strategie i taktické ceny.