Předkládaná publikace se zabývá ekonomikou podniku a jeho řízením. Cílem je umožnit všem zájemcům o tuto problematiku, aby si osvojili základy podnikání, řízení hospodářského procesu a hospodářského dění v podniku.
Podniková ekonomika jako vědní, ale i praktická disciplína se zabývá problematikou tvorby a realizace cílů podniku, vysvětlením podnikových jevů a procesů, které v něm probíhají. Jejich znalost pak umožňuje ovlivňování výkonnosti a hospodárnosti vykonávaných podnikových činností. Cílem podnikového snažení musí být získání konkurenceschopnosti v tržním prostředí, motivem pro podnikání je pak i zisk podniku. Součástí znalostí podnikatele i manažera musí být, právě v současné době opomíjena, kultura a etika podnikání a celoživotní učení se novým znalostem a dovednostem. Proto také tato problematika tvoří součást publikace. Nejen pro studenty, ale i ostatní odbornou veřejnost je zde uveden příklad strategického plánování na příkladu malého podniku.
Publikace si neklade za cíl poskytnout veškeré poznatky z ekonomiky podniku, soustřeďuje se pouze na základní skutečnosti, s nimiž by měl být seznámen každý, kdo se oblastí managementu firmy a řízení její ekonomiky zabývá, nebo hodlá v této činnosti pracovat.