Řada z nás si jako malé děti rádi hrála na pana/paní učitelku. Tato role nám připadala docela jednoduchá, naučit, co už umíme a hlavně to oznámkovat, konečně vzít do ruky tu červenou tužku a opravovat. Kdo se ale dá na toto povolání, zjistí, že to není tak jednoduché, jak nám naše dětství ukazovalo. Je zde spousta úskalí.
Učitel 1. stupně ZŠ hraje jednu z nejdůležitějších rolí ve výchovně vzdělávacím procesu, protože právě tento učitel může ovlivnit budoucí vztah dětí k učení, k jejich sebevzdělávání a jejich vztahu ke škole.
Abychom se mohli stát učiteli, musíme nejdříve projít pregraduální přípravou na pedagogických fakultách. Tato příprava by měla poskytnout studentům nejenom potřebnou míru teoretických vědomostí, ale také školskou praxi. Především by se měla zaměřit na osvojování pedagogických dovedností, ve kterých mají nejen dnešní učitelé problémy. Patří zde například řešení kázeňských problémů.
Teoretická část práce se zabývá profesí učitele primární školy, jejími specifiky a moderními přístupy k pregraduální přípravě učitele v souvislosti s novými požadavky na vzdělávání občanů v „učící se společnosti“.
Cílem praktické části diplomové práce bylo prostřednictvím výzkumného šetření zjistit, jak reflektují učitelskou profesi a cestu k ní v rámci pregraduální přípravy - na jejím počátku a na konci studia - naši studenti na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity.