Registrace | Přihlásit

Bakalářská práce: Informační systémy pro správu agend školy

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
RESUMÉ

Závěrečná bakalářská práce se zabývá využitím informačních systémů pro správu agend školy. V práci je provedena komparace nejrozšířenějších systémů. Jednotlivé systémy jsou porovnány nejen po stránce strukturální a funkční, ale i s ohledem na současné technologické trendy. Je provedena SWOT analýza těchto systémů s cílem upozornit na přednosti i rizika využití systémů. V části výzkumné jsou zjišťovány názory manažerů škol na fungování školních informačních systémů. Práce obsahuje i legislativní analýzu fungování školních informačních systémů..

1. Úvod - informační systémy v manažerské práci ředitele školy

Mít potřebné informace a znalosti k dispozici včas a na potřebném místě a dokázat jich využít je jednou klíčových podmínek úspěchu dnešní manažerské práce.
Manažer - a platí to i pro oblast školství - musí mít informace včasné, aktuální. důvěryhodné (přesné a spolehlivé), úplné, s dobrou vypovídací schopností. Dvěma protikladnými stavy z hlediska informovanosti manažerů jsou situace, kdy k rozhodování informace chybějí nebo kdy dochází k zahlcení informacemi, z nichž lze jen obtížně vybrat informace relevantní. Nestačí mít dostatek dat. aleje třeba tato data třídit, zpracovávat s ohledem na jejich význam a využití pro potřeby řízení.
Významným rysem společenského a ekonomického rozvoje konce 20. století byla bezpochyby informatika. Zvládnutí a efektivní využití informací v současné době však není možné bez aplikace moderních informačních technologií a informačních systémů.
Podle Vebera [1] má zavedení informačního systému v organizaci čtyři etapy:
1. Úvodní studie -posouzení strategické cíle organizace a potřebné informační zajištění.
2. Analýza a návrh systému - provedení funkční a datové analýzy, která vyústí do specifikace systému.
3. Implementace - organizační, personální, hardwarová a softwarová realizace nového informačního systému a jeho uvedení do funkčního provozu.
4. Provoz a údržba - relativně stabilní období využívání informačního systému. Zde se prakticky prokáže, do jaké míry a jak hospodárně informační systém podporuje či zajišťuje informační potřeby jeho uživatelů.
Školní informační systémy jsou ve školách zaváděny již od počátku 90. let. I když tyto systémy postihují pouze část specificky školské problematiky (evidence žáků, klasifikace, tisk vysvědčení, rozvrh a suplování aj.)3 není dobré podceňovat výše zmíněné etapy.
Problematikou školních informačních systémů se v poslední době věnuje řada autorů závěrečných bakalářských prací a závěrečných prací funkčního studia, např. Ullrych [5], Haladová [6], Gruber [7]. Kymr [8] či Davídková Antošová [9]. Jednotlivé práce se věnují některým dílčím otázkám fungování nebo implementace těchto systémů. Žádná práce dosud neprovedla komparaci nejrozšířenějších školních informačních systémů.
Cílem této závěrečné bakalářské práce je provést právě takové srovnání nejpoužívanějších systémů, upozornit na jejich klady i zápory. Na základě vlastní výzkumné sondy posoudit využití informačních systémů na školách, ověřit, které moduly školy skutečně používají- prozkoumat připravenost škol na zavádění technologicky nových aplikací pro dálkový přístup učitelů i žáků a zákonných zástupců, zhodnotit míru rizik spojených s jejich provozem, zjistit spokojenost uživatelů s těmito systémy.
Hodnocení (0x):