Registrace | Přihlásit

Studijní materiál: Učební pomůcky a uplatňování zásady názornosti v moderním vzdělávání

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
Vzdělávání lze v obecné rovině považovat za složitý interakční proces, při kterém neustále dochází ke vzájemnému působení a ovlivňování hlavních aktérů, tj. edukátora s edukanty. Je nepochybné, že v moderním vzdělávání lze jen v ojedinělých případech vystačit s pouhou verbální komunikací. Jen málokdo si v dnešní době dokáže představit edukátora jakékoliv zaměření bez učebních pomůcek, odkázaného jen na sebe samého. Vždyť myšlenka uvědomělého využívání učebních pomůcek se objevuje již v dávné historii. Vzpomeňme v této souvislosti alespoň F. Bacona, J. A. Komenského, F. Fröbela či G. A. Lindnera.
Učební pomůcky umožňují při správné metodickém zakomponování do edukačního procesu efektivněji dosahovat vzdělávacích cílů. Je tím umožněno využívat účinnějších metod respektujících harmonický rozvoj edukantů. Edukanti nejsou vedeni k pouhé percepci verbálně exponovaných poznatků, ale mohou manipulovat s reálnými předměty, jejich napodobeninami, zobrazeními a symboly, čímž dochází k žádoucímu propojení vzdělávání s praxí. Mnohdy vhodně aktivizují žáky i tím, že jim umožňují experimentování a bezprostřední cílevědomé zkoumání. Vzdělávání se poté stává v mnoha ohledech atraktivnější, což jistě nemalou měrou přispívá k rozvoji pozitivních postojů ke vzdělávání.
Edukace je ve své podstatě velmi složitý a značně provázaný proces. V minulosti bylo možné zaznamenat již několik pokusů o vytvoření obecného modelu edukačního procesu. Jelikož je edukační proces, jak již bylo zmíněno, složitý a působí zde řada faktorů, provádějí se při jeho modelování jistá zjednodušení. V podstatě jde o systém prvků, které nejsou izolované, ale naopak jsou navzájem spojeny vazbami ve strukturu, v určitý uspořádaný celek. Jeden z modelů uvádí J. Maňák (1), který upozorňuje na skutečnost, že po dlouhou dobu byly uvažovány pouze tři složky: obsah, učitel a žák, resp. obsah, edukátor, edukant. Zmiňuje taktéž, že učební pomůcky byly dříve chápány jako pouhé fakultativní doplnění edukace a nikoliv jako její inherentní součást. Z dnešního pohledu se edukace obecně vyznačuje vzájemným působením čtyř komponent. K třem již uvedeným jsou jako integrální součást dále přiřazovány učební pomůcky a didaktická technika.
Hodnocení (0x):