1. OSOBNOST A ČINNOST MENTÁLNĚ HANDICAPOVANÉHO ŽÁKA
Mentálně handicapované žáky, navštěvující zvláštní školu, můžeme rozdělit na žáky mentálně retardované a na žáky výchovně zanedbané.
Mentálně retardovaný je takový žák, jehož poznávací činnost je trvale narušena v důsledku vrozeného nebo získaného poškození mozku. Jedná se o strukturální poruchu celé osobnosti žáka, která ovlivňuje psychickou i fyzickou stránku jeho osobnosti. U takového žáka převládá konkrétnost myšlení a slabá schopnost zobecňovat. Řeč je po obsahové stránce chudší, objevují se vady řeči. Paměť je převážně mechanická. Vlivem poruch v oblasti pozornosti je doba osvojování si nových činností delší. Uchování a znovuvybavení je málo přesné a souvisí většinou s doprovodnými emocemi. V důsledku malé zvídavosti jsou na nízké úrovni i zájmy žáka, chybí touha o něco usilovat. Charakter žáka není limitován druhem a rozsahem postižení, nýbrž určitým způsobem jeho životního stylu a životním prostředím.