Učení závisí na motivaci, výsledcích předchozího učení, vlastnostech jedince, jeho přítomném stavu, vnějších podmínkách a vzájemném působení vnitřních a vnějších činitelů (viz úspěch/neúspěch žáka ve škole). Týkají se všech elementů učení: učícího se jedince, učitele, prostředí, ve kterém k učení dochází, procesu učení, metod učení.
Průběh učení se zpravidla sestává z řetězce osmi událostí, z nichž některé se odehrávají v učícím se a jiné v jeho okolí: 1. motivace - neboli očekávání (souhrn vnitřních i vnějších pohnutek, které aktivují lidské jednání a chování, zaměřují toto jednání, řídí ho k dosahování výsledků) 2. rozpoznání - jedinec vnímá látku a odlišuje ji od ostatních podnětů usilujících o jeho pozornost 3. vštípení - jedinec kóduje poznatek 4. uchování - jedinec skladuje poznatek v krátkodobé nebo dlouhodobé paměti 5. vybavení - jedinec vybírá látku z paměti 6. zobecnění - látka je přenášena do nových situací, kde umožňuje jedinci vytvářet strategie, jak se s těmito situacemi vyrovnat 7. výkon - tyto strategie se prakticky uplatňují 8. zpětná vazba - jedinec získává informaci o výsledcích