- edukační cíl = základní ped. kategorie, projektuje výchovně-vzdělávací výsledky, vyjadřuje účel edukace a implikuje směr působení, metody, principy, prostředky, formy atd.; je to konkretizace žádoucího stavu - historicky a kulturně podmíněná ped. kategorie - mění se; rozdíly mezi jednotlivými ped. koncepcemi jsou právě ve formulaci cílů silné (existencialismus - rozvoj jedince, reformní pedagogika - aktivnost, tvořivost,…; neotomismus - láska k Bohu, pokora; atd.) - některé ped. směry odmítají formulování cílů (antipedagogika, antiautoritavní výchova, antidirektivní výchova) jako prvek edukační diskriminace - důležitá je reálnost, splnitelnost cíle, tudíž i správná formulace cílů v tomto smyslu - problematikou edukačních cílů se zabývá jedna z ped. disciplín - ped. teleologie (telos - řeč. cíl)
- progresivním trendem je charakterizovat cíle v podobě dosahovaných kompetencí žáky (viz Rámcové vzdělávací programy - RVP: cíle jsou formulovány v RVP) - cíle zahrnují: a) hodnoty a postoje, b) produktivní činnost a praktické dovednosti, c) poznatky a porozumění - rozlišujeme cíle: vyučovacího předmětu, ročníkové, pro určitá témata, pro výukové situace apod.