Nejednotné definice pojmu škola: a) výchovně-vzdělávací zařízení, b) instituce, v níž jsou vychovávány děti školního věku, c) instituce ve veřejném (státním) nebo soukromém vlastnictví, v níž jsou dětem a mládeži zprostředkovávány v systematickém vyučování vědomosti a dovednosti, jež jim mají umožňovat samostatné životní činnosti v rámci státního a společenského uspořádání… a další. Význam školy v životě společnosti dokládá mj. i to, že její existence je zakotvena na úrovni ústavy. Listina základních práv a svobod: čl. 33, odst. 1: „Každý má právo na vzdělání. Školní docházka je povinná po dobu, kterou stanoví zákon.“ 4 funkce školy: • personalizační (formuje individuum k samostatně jednající osobnosti) • kvalifikační (vybavuje mladé lidi znalostmi a jinými vlastnostmi nutnými pro pracovní výkony) • socializační (člověk získává ve škole určité způsoby chování a názory, vytváří si o sobě a ostatních určitý obraz, učí se zastávat určité role atd.) • integrační (škola připravuje jednotlivce nejen pro jeho profesní život, ale i pro činnost politicko-veřejnou) Právní normy pro činnost školy a učitele - školský zákon Školský zákon č. 561/2004 Sb. - z 24. září 2004, účinnost od 1. 1. 2005, některé § od 1. 9. 2007 Upravuje předškolní, základní, střední, vyšší odborné a některé jiné vzdělání ve školách a školských zařízeních, stanoví podmínky, za nichž se vzdělávání a výchova uskutečňují Zákon o pedagogických pracovnících č. 563/2004 Sb. Vymezuje, kdo jsou pedagogičtí pracovníci, a stanovuje nároky na jejich kvalifikaci.