Registrace | Přihlásit

Studijní materiál: Kategorie úloh

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
Učební a testové úlohy

S učebními úlohami se setkáváme ve výuce chemie i jiných předmětů běžně. Co je však myšleno učební úlohou? Obecně definovat učební úlohu není jednoduché. Důvodem je především jejich diverzita. Holoušová (1983) definuje učební úlohu jako „širokou škálu všech učebních zadání, a to od nejjednodušších úkolů, vyžadujících pouhou pamětní reprodukci poznatků, až po složité úkoly, vyžadující tvořivé myšlení“. Nikl (1997) uvádí definici učební úlohy jako „každé zadání, které vyžaduje realizaci určitých úkonů a je zadáváno s didaktickým záměrem“. A dále toto obecné vymezení doplňuje: Učební úloha vyžaduje hledání výsledného řešení pomocí řady poznávacích nebo manuálních operací, samostatně žákem vybíraných ze souboru žákovi známých postupů řešení nebo postupů jím nově vytvořených (Nikl, 1997). Čtrnáctová (1996) rozumí učební úlohou požadavek na žáky, aby vykonali určitou činnost směřující k předem stanovenému cíli, který má složku poznatkovou i činnostní.

Pedagogický slovník poskytuje následující definici: „Učební úloha je každá pedagogická situace, která se vytváří proto, aby zajistila u žáků dosažení určitého učebního cíle“ (Průcha - Walterová - Mareš, 2003). Skalková (1999) uvádí: „učební úloha je didaktická situace podporující aktivní interakci žáka s učební látkou“. Kalhous a Obst (2002) uvádějí, že „učební úlohy jsou jedním z nejdůležitějších nástrojů řízení učení a aktivizace žáků. Zároveň jsou i nejúčinnějším prostředkem k ověřování plnění stanovených výukových cílů. Jsou to v podstatě všechna učební zadání a ve své každodenní práci jich užívá každý učitel.“

A nyní se dostáváme k otázce. Jaký je rozdíl mezi testovou a učební úlohou. A je mezi nimi vůbec rozdíl? Lze konstatovat, že rozdíl mezi testovou a učební úlohou není velký. Jak bylo uvedeno dříve, učební úlohou je myšlena každá pedagogická situace, která se vytváří proto, aby zajistila u žáků dosažení určitého učebního cíle (Průcha - Walterová - Mareš, 2003). Jestliže je tedy vzdělávacím cílem žákova schopnost řešit úlohy a reflektovat své úspěchy v nich (sebehodnocení), pak je testová úloha zároveň úlohou učební.
Hodnocení (0x):