Důvody a principy kurikulární reformy - Soustředí se především na změny v obsahu a cílech vzdělávání - Důraz je kladen na to, aby se žáci naučili pracovat s informacemi a osvojili si klíčové kompetence (celoživotní dovednosti), které jim usnadní budoucí život - Příprava současné kurikulární reformy probíhala v 2. ½ 90. let skrz národní diskuze „Vzdělání pro 10 milionů“ a vznik „Národního programu rozvoje vzdělávání v ČR“ (tzv. Bílá kniha) - 2005 schváleno RVP pro mateřské a základní školy - Školy začínají v prvních ročnících učit podle ŠVP v roce 2007
Východiska reformy - zvýšení vzdělávací autonomie škol - umožnit školám svobodnější rozhodování - akcent na získávání klíčových kompetencí - tedy na určitý soubor vědomostí, dovedností a postojů podstatných pro osobní rozvoj jedince a jeho aktivní zapojení do společnosti a uplatnění v životě - Cílem reformy je vychovat z dětí osoby, pro které bude přirozené chtít se učit - vzdělávat se, umět řešit nejrůznější problémy, s přehledem komunikovat a spolupracovat, jednat jako řádní a aktivní občané a mít návyky k jakékoliv práci.
Struktura a význam Rámcového vzdělávacího programu (RVP ZV, G, OV) RVP stanoví - konkrétní cíle, formy, délku a povinný obsah vzdělávání - jeho organizační uspořádání, - podmínky průběhu a ukončování vzdělávání - zásady pro tvorbu školních vzdělávacích programů, jakož i podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - nezbytné materiální, personální a organizační podmínky a podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví.