Konkurenceschopnost - Schopnost firem, odvětví, regionů, národů a nadnárodních regionů vytvářet vysokou úroveň příjmů a zaměstnanosti. - Vychází z identifikace a využívání konkurenčních výhod. - Konkurenční výhoda může mít podobu: a) Nižších cen za rovnocenné výrobky. b) Poskytnutí zvláštních výhod, které v konečném důsledku zastíní vyšší cenu.
Podle Portera 2 základní typy konkurenční výhody: - Nízké náklady s následnou schopností podniku provozovat všechny hodnototvorné činnosti s nižšími náklady než konkurenti - Diferenciace » Pro dosažení nadprůměrné výkonnosti v odvětví 3 základní strategie: a) Strategie vůdčího postavení v nízkých nákladech b) Diferenciační strategie c) Fokální (ohnisková) strategie Inovace - Specifický nástroj podnikatelů - Prostředek, s jehož pomocí využívají změn jako příležitostí pro podnikání v odlišné oblasti nebo poskytování odlišných služeb, - Úspěšná inovace vede k dočasnému posílení konkurenční pozice na trhu - Udržení konkurenční pozice vyžaduje strategické usměrňování inovačního úsilí - inovační strategii.