POHLED EKONOMŮ Marketing je proces výměny užitné hodnoty, kterou kupující získává od prodejce ve směnném procesu a naopak.
POHLED MARKETINGOVÝCH SCHOLASTIKŮ (Kotler, Drucker, Levitt)
Zákazník a jeho potřeby jsou středobodem „marketingového vesmíru“. Funkce marketingu spočívá v identifikaci zákazníkových potřeb, aby bylo možné tyto potřeby uspokojovat, je třeba neustále inovovat.
Peter Drucker: „There is only one valid definition of business purpose: to create a customer.“ Theodore Levitt: „Customer buy a quarter‐inch holes not quarter inches drills.“ - Zákazník nekupuje výrobek, ale jeho užitnou hodnotu (nekupuje vrtáky, ale díry).
POHLED PRAKTIKŮ (Americká marketingové asociace)
Marketing (MŘ) je procesem plánování a provádění koncepce, tvorby cen, propagace a distribuce myšlenek, zboží, služeb s cílem vytvářet směny, které uspokojují cíle jednotlivce a organizací.“
Marketingové řízení = řízení poptávky (negativní - zubní vyšetření, nulová - jazykové kurzy, latentní - bezpečné cigarety, klesající - církev)
Základní kameny marketingového řízení: ‐ ANALÝZA - poznávání trhů a principů jejich fungování, hledání tržních mezer ‐ PLÁNOVÁNÍ - příprava a realizace marketingových strategií a taktických operací ‐ APLIKACE (IMPLEMENTACE) ‐ KONTROLA - kontrola průběhu marketingových aktivit a jejich soulad se situací na trhu