OT2: Pojetí jakosti, měření spokojenosti zákazníků, státní regulace jakosti
Používání pojmů kvalita (jakost) Norma ČSN EN ISO 9000: 1) Kvalita - pojem preferovaný, jakost - pojem dovolený. Mnozí odborníci na jakost (např. Nenadál, 2008) zastávají názor, že pojmy kvalita a jakost jsou synonyma. - Kvalita - stupeň splnění požadavků souborem inherentních znaků /ČSN EN ISO 9000:2006/ - Inherentní znaky - takové, které jsou neoddělitelně spjaté s podstatou produktu (pevnost, vlastnosti produktu - Kvalitu posuzuje nejen zákazník, nýbrž i další zainteresované strany 2) Zainteresované strany = subjekty, které mají zájem na kvalitě produktu: a) zákazníci, b) společnost, c) zaměstnanci, d) vlastníci, e) věřitelé, f) partneři, 3) Spokojenost zákazníka - vnímání zákazníka týkající se splnění jeho požadavků.
Kvalita je relativní: - musíme ji vztahovat k požadavku konkrétního příjemce produktu, - mění se v čase: - mění se nároky zainteresovaných stran, - nabídky konkurence mění postoje zákazníků, - v průběhu života produktu dochází ke změnám jeho vlastností
Externí a interní zákazníci - Každý proces v organizaci je ve dvou rolích: a) odběratelem předcházejícího procesu, b) dodavatelem následujícího procesu. - Od požadavků externích zákazníků je nutno odvodit požadavky na interní procesy.