Dnešní podnikatelské prostředí je spojeno se silným konkurenčním bojem o zákazníka a tržní postavení. Podmínky se zostřují, a jen ty nejlepší a nejsilnější podniky dokáží v takovémto prostředí přežít. Jedním z předpokladů pro udržení tržní pozice jsou právě růstové faktory. Mezi hlavní růstové faktory se řadí například inovace, investice do výzkumu a vývoje, investice do nových zařízení, vývoj nových výrobků, neustálé mapování trhu a hledání nových tržních segmentu a mezer na trhu, ale také vztah k okolí podniku, tedy vztah k životnímu prostředí, zákazníkům atd.
Hlavní myšlenkou této semestrální práce jsou růstové faktory podniku a jeho inovační aktivity. Cílem práce je zjištění způsobu a míry, do jaké poznatky z učebnic a dalších odborných pramenů korespondují, resp. nekorespondují s tím, co se v podnikových podmínkách (v praxi) odehrává. Objektem jsou vybrané velké podniky z České republiky s počtem zaměstnanců nad 250, působící u nás i v zahraničí.
Pro sestavení výzkumu vybraných podniků byl nutný sběr dat, zaměřený na zjišťování základních informacích o vybraných firmách, dále pro zjištění existence růstových faktorů v podnicích a také pro výpočet některých finančních ukazatelů. Shromažďování a získávání dat probíhalo dvěma způsoby - individuálně pomocí dostupných finančních výkazů a výročních zpráv, atd. Tento sběr dat, byl prováděn v termínu od 18. 2. 2013 do 9. 4. 2013. Dále sběr dat probíhal hromadně pomoci dotazování prostřednictvím sestaveného dotazníků, který byl vybraným firmám zasílán po předchozím kontaktování a domluvě. Tento sběr dat probíhal v termínu od 26. 3. 2013 do 15. 4. 2013. Celkový počet respondentů je pět podniků a ve většině případů se jednalo o akciové společnosti nebo společnosti s ručeným omezeným.