Personální administrativa - od 60. let 20. století: - servisní služba pro vedoucí zaměstnance - evidenční a statistická funkce - personální útvar je zodpovědný za administrativu spojenou se zaměstnáváním lidí a za vztahy vůči státním institucím - dána požadavky legislativy a administrativy Měkké řízení LZ - k zaměstnancům přistupuji individuálně ze sociálního hlediska (zkoumám motivaci, jeho problémy…), jednají s ním „v rukavičkách“ Tvrdé - opak Evropské je střed. Personální řízení (management) - druhá polovna 60. let u velkých organizací s liniově štábní org. strukturou a s mnoha stupni v hierarchii - sílí vliv odborů - personalisté se s nimi museli radit v mnoha otázkách - lidé jsou důležití pro zabezpečení prosperity a úspěšnosti organizace - specializované odbory a odddělení - vedoucí zaměstnanec se stává členem užšího vedení - operativní řízení, nezaměřuje se na strategii - pod ekonomickým či finančním oddělením Řízení lidských zdrojů - 80. léta 20. století - Human resources management (HRM) - manažer lidských zdrojů; člověka získat, udržet a pracovat s ním tak, aby podávali výkon a tím organizace splnila své cíle - To manage - řídit, vést, spravovat, ovládat, hospodařit, zvládnout, dosáhnout účelu - dvojí zodpovědnost - nejen personalista, ale také všichni ostatní manažeři v organizaci Hlavní charakteristiky ŘLZ - zdůrazňují dominující vliv vnějších faktorů - soustředění se na strategii - odpovědnost liniových manažerů za řízení lidských zdrojů - ředitel (manažer) lidských zdrojů je členem užšího vedení organizace - zaměstnanecké vztahy - politika zaměstnanosti - důraz je kladen na výkonovou orientaci, zvyšování motivace, pracovní angažovanosti a oddanosti