Současný svět je charakterizován jako globální, turbulentní a chaotický. Globální svět je více propojený, přináší nové možnosti, nové příležitosti, nové technologie a nová ohrožení. Globalizace změnila svět a změnila podmínky na jednotlivých trzích. Chtějí-li firmy v tomto světě obstát, musí změnit své myšlení a chování. Zásady a dlouhodobá paradigmata, která platila v minulosti, nejsou již mnohdy v dnešních podmínkách zcela aktuální. Mění se a narůstají nároky firem na jejich udržení se na trhu a jejich schopnost obstát v těžké a tvrdé konkurenci. Přežijí jen ti největší, nejbohatší či nejsilnější?
Zdá se, že i paradigma neochvějného postavení velkých, neúprosných a rozpínajících se nadnárodních gigantů již tak zcela neplatí. Téměř ve všech ekonomikách celé Evropy zaujímají významné místo malé a střední podniky.
Malé a střední podniky jsou páteří většiny evropských ekonomik. V roce 2012 Evropská komise zveřejnila výsledky průzkumu výkonnosti malých a středních podniků. Navzdory náročnému prostředí, v roce 2012 malé a střední podniky vydrželi v zemích EU jako páteř evropského hospodářství.
Existence malých a středních podniků je pro společnost nepostradatelná. Malé a střední podniky jsou většinou těsněji spjaty s regionem, ve kterém působí. Danému regionu jsou ekonomickým přínosem, protože efekty z jejich podnikání většinou zůstávají v regionu. Kromě ekonomického významu mají význam sociální (vytvářejí pracovní místa v regionech), obslužný (dodávají své výrobky a služby ke spotřebitelům nebo dalšímu zpracování jako subdodavatelé) a společenský ve smyslu účasti na dění v daném regionu (charitativní a jiné společenské akce, podíl na urbanizaci měst, atd.). Malé a střední podniky jsou protipólem velkých podniků. V České republice tvořili v roce 2011 malé a střední podniky cca 99,84 % ze všech aktivních podniků, čímž se významně podílejí na zaměstnanosti a mají ve společnosti nezastupitelnou pozici.