V posledních letech, zejména od roku 2008, kdy ve světě propukla ekonomická krize, se čím dál více podniků dostává do situací, které je nutí dělat buď radikální rozhodnutí, nebo dokonce odcházet z trhu úplně. Mnoho trhů se ocitá v tzv. krizích, kdy slábne globální poptávka, rostou náklady a těžce vyprodukovaný zisk je ihned spotřebován.
I přes všechna svá negativa má ale tato situace svůj přínos. Trh postupně vypuzuje slabé články a ostatní společnosti jsou nuceny více se zaměřit na externí řízení, změnit svůj vztah k zákazníkovi a někdy provést kompletní restrukturalizaci celé společnosti. V případě podniků, které jsou na hraně odchodu a jejich finanční zdraví je poškozené, je nutné udělat analýzu a stanovit diagnózu, která tuto situaci způsobuje. Teprve potom se může stanovit vhodná terapie, která vrátí do podniku zdraví, finanční stabilitu a jistotou. V současnosti existuje řada metod, které mohou být pro diagnostikování podniku využity.
Cílem této práce je na základě vybraných metod diagnostikovat finanční zdraví, stabilitu a konkurenceschopnost u vybrané společnosti Anaveksystém s.r.o. Pomocí těchto metod budou zjišťovány silné a slabé stránky vybrané společnosti a příležitosti a hrozby, které mohou společnost ovlivnit z externího prostředí. Poté budou navržena opatření, která by mohla zlepšit případně udržet současnou situaci, a bude navržena vhodná strategie, která bude v souladu s navrženými opatřeními.
V první části práce bude rozebrána základní terminologie, která souvisí s touto problematikou. Dále zde budou představeny vybrané metody, které budou v rámci diagnostiky společnosti použity. Tyto metody jsou zaměřeny nejprve na interní prostředí, resp. samotnou společnost, a to jak z kvantitativního hlediska, tak z kvalitativního. Metody interní analýzy budou doplněny o metody pro externí analýzu a v závěru této teoretické části budou popsány jednotlivé typy strategií, které budou součástí závěrečných doporučení.
Druhá část práce bude věnována diagnostikované společnosti, která bude hned v úvodu této druhé části představena. Samotná diagnostika bude započata externí analýzou stavebního odvětví, kde budou zjišťována ohrožení, která mohou negativně ovlivňovat vybranou společnost, a odhalovány příležitosti, které by mohla tato společnost naopak využít. Po této analýzy bude následovat interní analýza společnosti zaměřena na její stabilitu, platební schopnost, ziskovost a aktivitu. Dále budou aplikovány souhrnné indexy hodnotící bonitu společnosti a bude provedeno mezipodnikové srovnání.
Kvantitativní interní analýza bude doplněna kvalitativní analýzou zaměřenou na růstové faktory společnosti, která vychází z jedenácti přikázání Kiernana. Tato analýza by měla přinést subjektivní pohled zaměstnance společnosti, který může ovlivnit konečné závěry vyvozené z této práce.
V poslední části práce budou shrnuty všechny významné poznatky zjištěné při diagnostikování společnosti, bude definována současná situace společnosti a její možné příčiny. Následně budou sestaveny návrhy pro zlepšení zjištěného stavu a navržena vhodná strategie pro budoucí rozvoj.