Registrace | Přihlásit

Poznámky: Podnikatelská etika - výpisky ze skript

Skrýt detaily | Oblíbený
Náhledy Náhledy Náhledy
Etika
Příčiny uplatňování etiky:
• tlak zahraničních obchodních partnerů
• předpoklad pro příliv zahraničních investic
• změna postoje zákazníka (vnímají ekologii, soc. politiku firmy)
• předpoklad kvalitních a stabilních zaměstnanců
• tlak nadnárodních institucí a státu
• tlak společnosti, aj.

2 základní přístupy a jejich rozdíly:
1. Podnikatelská etika (zaměřen na interní orientaci, zastává reaktivní přístup)
2. Společenská odpovědnost firem (externí orientace, přístup proaktivní)
* Jako "proaktivní" se označuje takový přístup, který je ofenzivní, je zaměřen "dopředu", který se snaží předvídat, co se stane a předcházet událostem, který včas přebírá iniciativu. Naopak "reaktivní" je takový přístup, který se nesnaží cokoli předvídat, ale pouze reaguje na to, co se už stalo (který je defenzivní).

Etika je odvozena od starověkého slova „éthos“. To má významy: bydliště, zvyk, charakter nebo morálka.
Etika je normativní a je nadřazena morálce (je to širší pojem).

Morálka je odvozena z latinského výrazu „mos“. To má význam: vůle.

Etiku a morálku rozlišuje Löhr: morálka vyjadřuje skutečnost, která „je“, tedy současný stav, kdežto etika představuje „má být“. Diference mezi „je“ a „má být“ je významná pro formulaci návodů zlepšení status a quo.

Struktura etiky:
1. Morálka (popisuje hodnoty a rozhodnutí, které zastává konkrétní společnost)
2. Normativní etika (stanoví, jak by člověk měl jednat)
3. metaetika (jazyk etiky, např. co to vlastně znamená, že je to správné?)
4. aplikovaná etika (nejdůležitější oblast etiky, např. podnikatelská, lékařská, biotika)
Hodnocení (0x):