Sektor služeb - Průmysl služeb patří v dnešní době mezi klíčová odvětví většiny ekonomik. - Díky moderním technologiím přecházejí lidé do sféry služeb. - Podle tabulek zaměstnanosti ve službách zaostává Česká republika za celkovým průměrem Evropské unie o cca 12%. Máme tedy ještě potenciál k rozšíření nabídky služeb.
Definice služeb - „Služba je proces s nehmotným výstupem, který je realizován poskytovatelem služby, a který má za cíl uspokojit nehmotné potřeby zákazníka.“ - Zkráceně: „Služba je proces s nehmotným výstupem.“ - Pod termínem služba si tedy můžeme představit, že se „něco udělá“ pro zákazníka nebo se zákazníkem, aniž by tento dostal nějaký hmotný produkt. - Zákazník je kdokoli, kdo dostává výstupy z procesu.
Rozdělení služeb Základní dělení služeb: - služby komerčního charakteru, - služby nekomerčního charakteru (nadace, charity, církve, některé státní služby - policie, hasiči, školy apod.). Další členění dle různých kritérií: - podle toho, kdo službu provádí, - podle vztahu služby k výrobkům, - podle toho, kdo službu hodnotí, atd.
Charakteristiky služeb Služby mají společné 4 základní vlastnosti: 1) Nehmotnost - službu si před koupí nelze prohlédnout. Zhmotmění služby do jisté míry lze provést pomocí propagačních materiálů, zaměstnanců společnosti, vybavení, vzhledu provozovny. Důležitou roli mají též reference. 2) Neoddělitelnost - vázanost služby na zákazníka nebo poskytovatele. 3) Variabilita - kvalita služby může kolísat dle momentálních dispozic poskytovatele. 4) Pomíjivost - služby nelze připravit do zásoby, uskladnit a prodat později.