Historický vývoj Personální administrativa - od 60. let 20. století: - servisní služba pro vedoucí zaměstnance - evidenční a statistická funkce - personální útvar je zodpovědný za administrativu spojenou se zaměstnáváním lidí a za vztahy vůči státním institucím.
Personální řízení: - druhá polovina 60. let u velkých organizací s liniově štábní organizační strukturou a s mnoha stupni v hierarchii řízení - sílí vliv odborů - lidé jsou důležití pro zabezpečení prosperity a úspěšnosti organizace - specializované odbory a oddělení - vedoucí zaměstnanec se stává členem užšího vedení (střední manažer) - operativní řízení, nezaměřuje se na strategii (řízení běžných činností, chybí personální politika)
Řízení lidských zdrojů - 80. léta 20. století - Human resources management (HRM) - soubor manažerských postupů sloužících k získávání a udržení zaměstnanců ve firmě a zajišťování toho, aby podávali vysoký výkon a tím přispívali k dosažení organizačních cílů. - To manage = řídit, vést, spravovat, ovládat, hospodařit, něco zařídit, dokázat, zvládnout, umět si pomoci, dosáhnout nějakého účelu. - Dvojí zodpovědnost (všichni manažeři a personalisté jsou odpovědni za udržení a řízení zaměstnanců, na jejich rozvoji, odměňování, atd.)