1. Pedagogika a její význam, význam studia pedagogické teorie pro pedagogickou praxi
Pedagogika je společenská věda - (z řeckého paidagógos - původně otrok, který doprovázel syna svého pána do školy a pečoval o něj, později převzala latina jako paedagogus - posun k významu učitel, vychovatel). · Pedagogika je věda o výchově, metodách vzdělávání a vyučování. · V odborném významu je to věda a výzkum zabývající se vzděláváním a výchovou v nejrůznějších sférách života společnosti. · Původně byla součástí filosofie, časem se osamostatnila a stal se z ní vědní obor.
Pedagogická teorie a její zdroje Pedagogická teorie se utváří v rámci historického vývoje lidstva a jejími dnešními zdroji jsou: - tradice a zkušenosti společnosti (rodiny) v jednotlivých historických etapách, podrobované pozdějšímu zkoumání a hodnocení - poznatky příbuzných společenských věd (filosofie, psychologie, sociologie apod.) - současné empirické poznatky - výzkum a experimentování Prakticismus, tedy pouhé lpění na zkušenostech neopřených o znalost teorie, však vede k mnohým omylům, chybám, jejichž systémové uplatňování může dnes ovlivnit vzdělanost celých generací. Lze jen obtížně stanovit, kdy se sama pedagogika stala skutečnou vědou. Často uvádíme, že zakladatelem pedagogiky byl J. A. Komenský. Pravdou je, že jako jeden z prvních postavil pedagogiku jako skutečný vědecký systém, jeho práce vykazují vysokou znalost souvisejících věd, zvláště filosofie. Znaky vědecké práce však vykazují i práce jeho dávných předchůdců - Platóna, Aristotela a dalších.