1. Základy diagnostikování podniku - vymezení pojmů diagnóza a diagnostika, vztah podnikové diagnostiky k analýze a auditu, přístupy využitelné v podnikové diagnostice, pojetí podniku v diagnostice, typologie podniků (deskriptivní, analytická), strukturování podniku pro potřeby diagnostiky, historie podnikové diagnostiky.
Vymezení pojmů diagnóza a diagnostika diagnóza: - „gnósis“ = poznání, „dia-“ = skrz, napříč - diagnóza = rozpoznání, stanovení, určení, vymezení diagnostika: - nauka o rozpoznávaní a jeho metodách - proces určování stavu nebo schopnosti systému nebo jeho částí vykonávat své funkce podniková diagnostika: - nauka zabývající se rozpoznáváním a vyhodnocováním jevů charakterizujících úroveň podnikového zdraví; rozvíjí pojmenování, charakteristiku a třídění podnikových nemocí Vztah podnikové diagnostiky k analýze a auditu - Je potřeba zdůraznit, že diagnostika není pouhé provádění analýz. K názornému vysvětlení rozdílu mezi těmito dvěma pojmy lze použít analogii s lékařskou diagnostikou. Podobně jako si lékař před stanovením diagnózy a následné terapie nechá provést různé rozbory (analýzy), tak i podnikový diagnostik musí provést nejrůznější rozbory před stanovením diagnózy podniku. - K odlišení od pojmu audit použijeme příkladu definice finančního auditu tak, jak ji uvádí ve své publikaci David N. Ricchiute: „Při auditu finančních výkazů organizací dochází k systematickému shromažďování a hodnocení důkazů jako podkladu pro formulaci názorů, zda údaje obsažené v účetních výkazech společnosti odpovídají ze všech významných hledisek všeobecně přijatým účetním zásadám….“