1. Potenciál podniku. Vymezení a objasnění pojmu. Důvody ke studiu potenciálu podniku, využití v podnikové praxi. Pravidla pro poznávání potenciálu. Popis potenciálů podniku - funkční a procesní hledisko. Podnikatelský potenciál. Přístupy k měření potenciálu - kvalitativní popis, stanovení měřítka. Inovační potenciál. Model inovačního potenciálu podniku (např. dle M. Kováče). Zhodnocení metody GM-Trend.
Potenciál podniku • potenciál = souhrn schopností, celková schopnost něco udělat, určitý komplex konkurence schopnosti podniku, pravděpodobnost možné změny. • Potenciálem je, když se firma dokáže znovu dostat do podvědomí svých zákazníků, oslovit je a znova prodávat. Je to možnost, kterou může daná firma využít. • Potenciál je vlastněn určitým nositelem a ten může nabývat různé formy - přírody živé, přírody neživé, umělé a formy lidského společenství (možné i kombinace)
Pravidla pro rozpoznání potenciálu 1. Proč? - abychom mohli zkoumat potenciál firmy, musíme určit, v jakém intervalu se nachází žádoucí a očekávaná rovnováha zkoumaného systému (interval normality) 2. Proto! - potenciál jako charakteristika jevu » potenciál jako faktor změny » potenciál jako příčina změny » potenciál jako důsledek = změna 3. Čím je větší očekávání vzájemného využití dvou potenciálů, tím je větší jejich vzájemná přitažlivost a naopak, přičemž očekávání lze chápat jako vnímání potenciálu v podobě silné nebo slabé stránky, příležitosti či ohrožení. 4. Čím je větší účelnost a užitečnost reálného spojení (využití) dvou potenciálů, tím je větší pevnost jejich spojení a naopak. 5. Každé reálné spojení dvou podnikatelských potenciálů doprovází jejich závislost. 6. Malá účelnost a užitečnost reálného spojení dvou podnikatelských potenciálů nese vysokou odstředivost k tomuto spojení a naopak. 7. Každý podnikatelský potenciál je obvykle spojen s více podnikatelskými potenciály, a tudíž se nachází v síti. 8. Změna je důsledkem vývoje gravitačního pole. 9. Prostředí permanentně nahrazuje staré příležitosti novými ohroženími, proto nahrazuje své staré slabiny novými silnými stránkami. 10. Příležitost je za určitých okolností ohrožením a naopak. 11. Každý jev v podnikání (resp. společnosti) lze popsat kombinací vnitřních a vnějších sil, charakteristikami času a míry nezvratnosti. 12. Zákon nejsilnějšího a nejslabšího (nejsilnější ovládá slabší, ale nakonec nejsilnějšího ovládne slabší).