1. Teorie chování spotřebitele. Racionální chování spotřebitele. Užitek celkový a mezní, přebytek spotřebitele. Rozdíl mezi kardinalistickým a ordinalistickým pojetím užitku. Indiferenční analýza - předpoklady modelu, indiferenční křivky - jejich vlastnosti a tvary, linie rozpočtu spotřebitele, optimum spotřebitele - vnitřní a rohové řešení.
Racionální chování spotřebitele = spotřebitel maximalizuje užitek, je však omezen svým důchodem. Užitek plyne z preferencí spotřebitele. Spotřebitel vybírá z různých souborů statků (spotřebních košů), volí takový koš, který přináší maximální užitek
Utopené náklady - nemůžeme je ušetřit, ať se rozhodneme pro kteroukoli variantu
Náklady obětované příležitosti - výnosy (užitky), které obětujeme, když se rozhodneme pro nějakou alternativu namísto jiné.
Situace porovnává spotřebitel z hlediska preferencí. Pro zjednodušení se používá předpokladů (axiomů):