Snahou podniku by mělo být, aby byl dlouhodobě likvidní a současně aby byl i dlouhodobě výnosný. Podkladem pro finanční analýzu je rozvaha, výkaz zisků a ztrát. Tyto údaje jsou důležité pro management, obchodní partnery, banky, zaměstnance, akcionáře, stát - finanční úřad, konkurenci, pojišťovnu, veřejnost, statistický úřad, burzu.
V praxi se výraz „finanční analýza“ používá většinou pro technickou finanční analýzu. A ta je mnohdy zúžena pouze na výpočet poměrových ukazatelů.
Technická finanční analýza se většinou člení na: - Analýzu absolutních ukazatelů (analýza trendů a procentní analýzu), - Analýzu fondů finančních prostředků, - Analýzu poměrových ukazatelů.
Absolutní ukazatelé
Horizontální analýza neboli analýza trendů se zabývá porovnáváním změn položek jednotlivých výkazů v časové posloupnosti. K dosažení dostatečné vypovídací schopnosti této metody analýzy je zapotřebí mít k dispozici dostatečně dlouhou časovou řadu údajů.
Vertikální analýza neboli procentní analýza (někdy také strukturální) metoda spočívá ve vyjádření jednotlivých položek účetních výkazů jako procentního podílu k jediné zvolené základní položce položené jako 100%. Procentní analýza se často používá pro srovnávání s jinými firmami v rámci oboru nebo s oborovými průměry.