V současnosti je na našem knižním trhu dostatek publikací, ve kterých se čtenář seznámí s historickým vývojem, aplikacemi i s novými trendy v managementu. Přesto jsem se rozhodl zpracovat následující text, abych vyplnil mezeru, kterou jako učitel managementu v této oblasti pociťuji. Domnívám se totiž, že řadě nových zájemců o danou problematiku chybí stručná publikace, která by čtenáře seznámila se základy managementu a tak vytvořila základní skelet znalostí pro další studium metod a postupů řízení. Současně mám zájem poskytnout tyto základní informace i lidem v praxi, kteří jsou postaveni před úkol řídit pracovní kolektivy a předtím neměli možnost se seznámit se základními znalostmi v této oblasti.
Proto jsem se snažil připravit následující přehledný, obecné srozumitelný, stručný a přesto co nejúplnější výklad základních principů managementu. Z tohoto důvodu jsem opustil v současně době široce uplatňovaný systém uvádění případových studií, které v řadě učebnic managementu doplňují uváděné základní informace. Tento postup však zvětšuje rozsah publikace a mnohdy zahlcuje čtenáře i řadou méně důležitých poznatků. Protože vidím přednost této publikace ve stručnosti a přehlednosti základních poznatků, byl tento systém případových studií v tomto případě vynechán.
Při zpracování předkládané publikace se opírám o své mnohaleté poznatky získané výukou předmětu Management a vycházím i ze zkušeností, jež jsem získal při zpracování dříve vydaných publikací, na které tato Učebnice managementu navazuje. Zároveň tento text obsahuje i řadu konstruktivních připomínek, které jsem získal od svých spolupracovníků, posluchačů, přátel i recenzentů.