1. Management - definice, manažerské funkce sekvenční a paralelní, manažerské role, osobní management, time management - vývoj a metody Definice managementu Management je proces koordinování činnosti skupiny osob, realizovaný jednotlivcem nebo více lidmi, zaměřený na dosažení výsledků, které nelze dosáhnout individuální činností. Management je proces koordinace zdrojů a aktivit k zabezpečení funkce organizace. (Sekvenční) manažerské funkce (realizují se postupně) Plánování - stanovení cílů řízené činnosti a vhodných cest a prostředků k jejich dosažení ve stanoveném čase - je zaměřeno na stanovení budoucích stavů organizace (budoucích cílů) a cest k jejich dosažení (vhodných prostředků). Určuje čeho má být dosaženo a jak Organizování - stanovuje a uspořádává úlohy (role) jednotlivců a skupin lidí, kteří zajišťují realizaci plánu - jde tedy o vymezení potřebných činností a stanovení pravomoci a odpovědnosti Vedení - je proces motivování a ovlivňování lidí tak, aby napomáhali dosahování organizačních cílů - součástí vedení je personalistika, která zahrnuje zaplňování a udržování zaplněných pozicí v organizaci. Kontrolování - zahrnuje veškeré aktivity, jejichž pomocí manažeři zjišťují, zda dosahované výsledky odpovídají výsledkům naplánovaným - pomocí měření zjistíme odchylky od standardů a provedeme kroky k jejich odstranění - kontrola = proces sledování, rozboru a přijetí závěrů v souvislosti s odchylkami od záměru (cíle)
Paralelní manažerské funkce = průběžné (prostupují jimi sekvenční funkce) Analyzování řešených problémů - veškeré činnosti spojené s vypracováním písemných podkladů pro rozhodování na všech úrovních Rozhodování - proces volby nejlepšího možného řešení, zpravidla z více variant, výsledkem je rozhodnutí Specifické oblasti managementu Strategické řízení - je proces, kterým se stanovuje vize a poslání organizací a vyvozují se z nich strategické cíle Řízení financí - stanovuje finanční cíle, plánuje a získává optimální financování k dosažení těchto cílů Řízení lidských zdrojů - zabývá se dosahováním organizačních cílů prostřednictvím lidských zdrojů, plánuje počty pracovníků Marketing (řízení trhu) - zabývá se analýzou trhu a prostředí, zákazníka a jeho chování Řízení kvality - zahrnuje všechny činnosti, které vedou ke splnění požadavků na kvalitu Řízení změn - zabývá se cílenými a efektivními přeměnami organizace v závislosti na působení vnitřních a vnějších sil vytvářejících nové podmínky pro podnikání Řízení informací - vyhledává, zpracovává a přenáší informace, data a znalosti Krizové řízení - je proces vyrovnání se s významnými a neočekávanými situacemi, které ohrožují cíl i samotnou existenci organizace