1.1) Kdy začala etapa moderního řízení jakosti? K rozšíření kontroly jakosti došlo během válečné výroby a po 2. světové válce se prosadilo i v civilním sektoru.
1.2) Jmenujte zakladatele moderní koncepce řízení jakosti. Američané Shewhart, Feigenbaum, Juran, Deming. * Zjištění že předcházet vadám je levnější a méně pracné než vyrábět zmetky a pak je třídit. Jakost výrobku tvoří každá činnost která, se ho dotýká a to nejen ve výrobě.
1.3) Popište komplexní řízení jakosti. V USA a Evropě od 80. let. Dá se charakterizovat jako systém, zaměřený převážně na to, aby vyrobené součásti, díly, výrobky odpovídaly stanoveným specifikacím při minimálních ztrátách zmetky a reklamacemi. Specializovaný útvar řízení jakosti a silná specializovaná technická kontrola. Hlavní cíl je bezvadné dodržení specifikace, řízení jakosti přisuzuje jako specializovanou funkci útvaru řízení jakosti. Evropa se více zaměřila na organizační a technické opatření a systémy na dodržování předepsaných parametrů, „objektivní kontrola“.
1.4) Charakterizujte celopodnikové zabezpečování jakosti. CWQC V Japonsku. Zaměřuje se nejen na výrobky a služby, ale i na všechny činnosti související s j nimi. Na neustálém zvyšování jakosti se podílí každý pracovník podniku. Nevytváří útvary řízení jakosti, funkci zabezpečení jakosti decentralizují na všechny pracovníky v podniku. Změna žebříčku hodnot oproti Západu. Na první místo klade spokojenost zaměstnanců, na druhém místě spokojenost vnějších partnerů (zákazníci, subdodavatelé), třetí místo zájem majitelů podniku, zisk. CWQC = Company Wide Quality Control