Uplynulo již téměř deset let od doby, kdy byl připravován text knihy o managementu, jejíž autoři si vytyčili možná ambiciózní cíl - připravit publikaci, která by v lecčems byla srovnatelná s publikacemi zahraniční provenience a navíc by byla bližší evropskému či dokonce českému prostředí. Každoroční dotisky této knihy signalizují, že vytyčený záměr nebyl úplně scestný.
Uplynulá dekáda potvrdila již mnoholeté tendence, které se ve světovém hospodářství projevují. Žijeme v konzumní společnosti se všemi jejími pozitivy i negativy, výrobní kapacity jsou u většiny komodit nastaveny na přebytky, takže zákonitě se musí zostřovat konkurence a je irelevantní, zda současnou konkurenci charakterizujeme jako hyper či superkonkurenci. Minulé desetiletí rovněž potvrdilo, že globalizace je fenomén, který již neodmyslitelně patří k soudobému společensko-ekonomickému vývoji. Jestliže se globalizace někdy přirovnává k přílivu, který zvedá (v případě globalizace ne rovnoměrně) všechny ekonomiky, asi musíme připustit, že tento jev má i opačnou stránku, tzn. odliv, bohužel i ten (byť v případě globalizace opět nikoli rovnoměrně) vede k poklesu „hladiny“ všude. Z hlediska managementu si bezpochyby pozornost zaslouží i selhání řady vrcholových manažerů, kteří se v zájmu prezentování co nejlepší kondice jimi řízených fi rem snižují k různým formám zkreslování jejich hospodaření, bohužel výjimečné nejsou ani případy, kdy zkreslující hodnocení hospodaření fi rem (bank, podniků) vydávaly auditorské fi rmy či ratingové agentury.
Všechny tyto skutečnosti představují velké výzvy pro moderní management. Na některé makroekonomické otázky asi nenalezne jednoznačnou odpověď - mají v prostředí znalostní společnosti, virtuálního podnikání ještě význam tradiční hodnoty a nástroje hodnocení fi rem, nevstupujeme do epochy nedostatku energií a potravin, je možné v prostředí sílící globalizace podporovat volný pohyb zboží a bránit volnému pohybu lidí, nevzniká vedle USA a EU nové hospodářské centrum „Čindie“? Na druhé straně se nic nemění na základní funkci managementu - vést řízenou organizaci k prosperitě - a nějakou změnu v tomto směru asi nelze ani očekávat.