a) Nutí podnikatele pečlivě zkoumat a rozvíjet podnikatelskou myšlenku, logicky promýšlet všechny nápady a aspekty související se založením, provozem a rozvojem podniku,
b) poskytuje důležité informace potenciálním investorům k tomu, aby mohli přijmout své rozhodnutí o financování projektu,
c) dobře zpracovaný plán může být dobrým vodítkem pro řízení podniku. I když nebude vždy zcela přesný a aktuální, může být dobrým monitorovacím modelem užitečným pro analýzu odchylek od požadovaného stavu a indikátorem vzniku nových problémů.
Hlediska uplatněná při posuzování podnikatelského plánu
Podnikatel - autor Je to forma presentace podnikatele, jeho schopnosti tvořit a dosahovat potvrzení vlastní individuality. Podnikatelský plán je strategická mapa která pomáhá při vedení do ne zcela známých míst. Jeho pohled je převážně optimistický. Věřitel - hodnotitel Věřitel testuje předpoklady které podnikatel předkládá k věření. V tomto procesu se nutně uplatňuje zdravý skepticismu ( ne však že vše půjde špatně, ale že ne vždy vše půjde dobře). Obvykle pracovníci peněžních ústavů u nich žádá podnikatel o úvěry objeví slabé stránky projektu a chybné předpoklady nebo řešení.