• Někteří odborníci odhadují, že rozhodování uskutečňovaná na strategické úrovni řízení ovlivňují úspěšnost podnikání až z 80%. • V konkrétních přístupech k řešení praktických problémů strategického řízení však již tato shoda zdaleka neexistuje. • V literatuře lze nalézt značné množství pojetí, přístupů a konceptů strategického řízení, z nichž většinou není možno formulovat obecně platné závěry stran jejich úspěšnosti při praktické aplikaci.
Požadavky na strategii
•
Strategie míří do vzdálenější budoucnosti.
•
Strategie by měla firmě zajistit specifickou konkurenční výhodu.
•
Strategie určuje především základní parametry podnikání, soubor výrobků, služeb, objem výroby, trhy atd.
•
Strategie by měla sledovat dosažení souladu mezi aktivitami firmy a jejím prostředím.
•
Strategie má stavět na klíčových zdrojích a schopnostech (angl. competencies) firmy.
•
Strategie by měla vymezovat základní způsoby zajištění zdrojů potřebných pro realizaci strategie.
•
Strategie zásadním způsobem určuje úkoly taktické a operativní úrovni řízení.
•
Strategie musí zohledňovat i firemní hodnoty, očekávání „stakeholderů“ a firemní kulturu.
Příklad formulace mise firmy
Naše podnikání musí vždy být:
•
V souladu se zákony a s etikou podnikání
•
Ohleduplné k životnímu prostředí Management je povinen:
•
Zajistit zaměstnancům firmy zdravé pracovní podmínky a mzdy, umožňující žít jim a jejich rodinám důstojným a zdravým životním stylem
•
Podnikání řídit tak, aby pracovníci byli k firmě loajální, aby firma udržovala dobré vztahy se svým okolím a byla z dlouhodobého hlediska zisková.