1 VNĚJŠÍ PROSTŘEDÍ FIRMY Cílem kapitoly je vymezit vnější prostředí firmy, uvést rozdíly v jeho člení ve vazbě na použití vhodných analýz k jeho posouzení. V rámci kapitoly budou představeny dílčí analýzy vnějšího prostředí, vždy nejprve z teoretického hlediska, poté zakončeny rastrem popř. návodem k jejich praktickému použití. Pochopení a aplikace těchto analýz je nezbytná pro realizaci zadaného projektu typu podnikatelský plán. 1.1 STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ FIRMY V TRŽNÍ EKONOMICE Podnikatelský úspěch v tržním hospodářství závisí na: • včasném předvídání příležitostí; • řešení potenciálních problémů strategického charakteru. Ve strategickém řízení je třeba vyhodnocovat především faktory podnikového okolí, nelze však samozřejmě zanedbávat faktory související s interním prostředním podniku. VNĚJŠÍ PROSTŘEDÍ FIRMY - „vše, co se nachází vně podniku“ Zahrnuje faktory, jejichž působení může: • vytvářet nové podnikatelské příležitosti nebo může se jednat o potenciální hrozby Proto je nutno okolí firmy důkladně monitorovat a systematicky analyzovat! 1.1.1 STRATEGICKÁ ANALÝZA OKOLÍ FIRMY • proces, pomocí něhož stratégové okolí firmy monitorují, a zjištěné skutečnosti vyhodnocují tak, aby v konečné fázi byli schopni určit příležitosti a hrozby, které jednotlivé faktory okolí pro podnik představují. • měla být zaměřena především na odhalení vývojových trendů, které mohou firmu v budoucnu významněji ovlivňovat.