K úspěchu firmy přispívá dobře promyšlená a propracovaná strategie spojená s dobrou znalostí prostředí. Pochopit změny v prostředí je velmi důležité pro podnik, protože upozorňují na příležitosti a varují před riziky. Podnik, který chce v současné době uspět na trhu, se musí věnovat a soustředit svou pozornost na okolí, které ho obklopuje, dobře pochopit trh a efektivně reagovat na změny, ke kterým na trhu dochází.
Po roce 1989 došlo k otevření hranic západnímu světu. To způsobilo, že české firmy se musely vypořádat s tvrdou a nelítostnou konkurencí zahraničních firem. Obstát v ní bez znalostí a informací o prostředí, ve kterém se firma a její výrobky či služby pohybují, je prakticky nemožné. Aby firmy přežily,tak je to nutí získávat co nejpřesnější údaje o konkurenci, substitutech, dodavatelích, odběratelích, nových vývojových trendech a s pomocí těchto informací vypracovat konkurenceschopné strategie.
V práci jsem se pokusila vymezit vnější prostředí a faktory, které mohou podnik ovlivňovat pozitivně i negativně. Znalost okolí firmy napomáhá zefektivnění řízení podniku. Pro analýzu vnějšího prostředí je přitom možno využít řady metod.
Cílem práce je pomocí analýz vnějšího prostředí zmapovat konkurenční prostředí, ve kterém podnik působí a zhodnotit konkurenceschopnost vybraného podniku. Analýzy vnějšího prostředí a výběr strategie je pro podnik zásadní životní proces pro jeho další působení a rozvoj, poukazují kam a jak by se měl podnik ubírat. Dobrá strategie si napomáhá udržet či i zvýšit postavení na trhu.
Hodnoceným podnikem je Jednota spotřební družstvo J. Hradec. Firma se zabývá velkoobchodním a maloobchodním prodejem potravinářského zboží a průmyslového zboží denní potřeby. Já jsem se ve své práci zaměřila na maloobchodní prodej.
Podrobná charakteristika firmy, výsledky provedených analýz a návrh vhodné strategie jsou uvedeny v této bakalářské práci.