Cestovní ruch se stal již dávno globálně působícím faktorem. Nelze tvrdit, že je "čistým odvětvím podnikání" a omezovat svoje úvahy o něm pouze "na samá pozitiva a jistoty". Intenzivní cestovní ruch výrazně mění mnohé destinace k obrazu potřeb či spíše předpokládaných potřeb návštěvníků (např. pobřeží Středozemního moře, Alpy).
Současný cestovní ruch ve světě i v České republice lze charakterizovat mnoha neudržitelnými trendy - například kvantitativním nárůstem počtu domácích i zahraničních návštěvníků, významným a většinou neregulovaným růstem infrastruktury cestovního ruchu, cestováním na větší vzdálenosti a geografickou expanzí cestovního ruchu.
Na druhou stranu rostou aktivity EU, OSN a mezinárodních organizací cestovního ruchu (UNWTO aj.), zaměřené na udržitelnost cestovního ruchu. Podpora na úrovni mezinárodních organizací cestovního ruchu spočívá v deklarativní podpoře udržitelného rozvoje a jeho rozpracování do sektoru cestovního ruchu, v konferencích, podpoře ekocertifikace, výzkumu, vhodných forem cestovního ruchu...
Směřování k udržitelnosti cestovního ruchu vyžaduje multioborový a holistický přístup a dobrý management, marketing, plánování, propojení s dalšími ekonomickými aktivitami, všestrannou komunikaci se všemi zájmovými skupinami, zavádění nejlepších dostupných technologií, využívání a rozpracování konceptů únosné kapacity a životního cyklu destinace atd.