Vzhledem k tomu, že cestování je stále více neodmyslitelnou součástí našeho života, mají změny ve společnosti, stejně tak jako změny ekonomické či změny životního stylu, neustálý vliv na cestovní ruch. Pro sektor cestovního ruchu je velmi důležité tyto změny akceptovat a přizpůsobit jim nabídku. Preference chování lidí a s nimi i nabídka služeb a produktů cestovního ruchu se neustále vyvíjejí. Zatímco dříve nabídka určovala poptávku, dnes je tomu právě naopak. Stále větší nasycení trhu, rostoucí zájem spotřebitelů o sebe sama, vyšší disponibilní příjmy a rostoucí fond volného času ovlivňují úspěšnost dodavatelů služeb cestovního ruchu. Mezi základní trendy ovlivňující cestovní ruch patří: Demografie Lidé se dožívají stále vyššího věku, zejména ve vyspělých zemích pak mají senioři vedle volného času také dostatek finančních prostředků a díky zdravému životnímu stylu často i výbornou kondici - poptávka zkušenějších turistů-seniorů roste rychleji než poptávka v cestovním ruchu obecně (v rámci marketingových aktivit by ovšem měl být důraz kladen méně na věk a více na pohodlí). Změny spojené s důchodovou reformou a zvyšování věkové hranice pro odchod do důchodu by však mohly tento rozvoj v dlouhodobějším výhledu zpomalit. Většině spotřebitelů chybí buď čas nebo peníze, profilace „money-rich“ a „time-rich“ segmentů je stále výraznější; to se projevuje například v rostoucí ochotě spotřebitelů zaplatit si úsporu času (při nákupu zájezdů, při odbavování na letišti atd.).