komunikační mix Reklama-placená forma prezentace myšlenek, zboží, služeb Podpora prodeje obchodu a spotřebitele -nástroje krátkodobé pobídky růstu prodeje Osobní prodej-osobní prezentace zboží a služeb Přímý marketing-adresná komunikace osobní nebo neosobní PR-budování dobrých vztahů, imagefirmy, publicita e-marketing-internetové technologie v marketingové komunikaci
cenové strategie a typy Strategie návratnosti nákladů - ceny by měly zajistit určitou procentní návratnost investovaného kapitálu Strategie vůdcovství tržního podílu - určení nízkých cen pro rychlé ovládnutí trhu a zajištění Nadsazená cena dlouhodobé prosperity na trhu díky tržnímu podílu (prioritu mají dlouhodobé cíle na úkor krátkodobých) Strategie vůdcovství produktovou kvalitou - zaváděcí cena je vysoká, strategie staví na prestiži produktu.
- Prémiová cena - kvalitní zboží je nabízeno za vysoké ceny pro omezené tržní segmenty: „sbírání smetany“. - Průniková cena - nižší ceny s cílem získání tržního podílu nebo proniknutí na nové trhy nebo zaváděcí ceny nového produktu. - nízká kvalita, vysoká cena (monopolní postavení). - Průměrná cena a kvalita - solidní kvalita za solidní cenu - masový produkt. - Výhodná koupě - výprodejní ceny kvalitního zboží před uvedením nového výrobku. - Sraz a uteč - špatný výrobek za nejvyšší možnou cenu. - Podřadné zboží - příliš vysoká cena za výrobek nízké kvality. - Levné zboží - nízké ceny, nízká kvalita, pro zákazníky citlivé na ceny a rezignující vůči kvalitě.