B2B - business to business - trh výrobních prostředků B2C - business to customer - spotřebitelský trh
Základní kameny marketingového řízení -ANALÝZA - musím vědět, kam chci směřovat -PLÁNOVÁNÍ - musíme si udělat nějaký plán (syntéza) -APLIKACE (IMPLEMENTACE) -KONTROLA
Hlavní rozdíly mezi prodejem a marketingem -prodej zboží: ▪ orientován na prodej ▪ orientován na objem ▪ jednostranný proces ▪ krátkodobé cíle ▪ důraz na jednotlivce ▪ málo se přizpůsobuje prostředí (cena)
-marketing: ▪ orientován na zákazníka ▪ výstup určuje marketingový výzkum ▪ oboustranný proces (zpětná vazba se zákazníkem) - dotaz na spokojenost ▪ dlouhodobé cíle (CRM) ▪ klade důraz na skupiny zákazníků (segmenty) ▪ vhodně se přizpůsobuje prostředí (životní cyklus výrobku)
Parretovo pravidlo (20:80) = 20% zákazníků vytváří 80% zisku
Segmentový přístup - je efektivní
Marketing mimo jiné přispívá k: -maximalizaci: ▪ výběru - můžeme si vybrat ▪ uspokojování potřeb - (potřeba - pocit nedostatku něčeho) ▪ spotřeby - nakupujeme více, než dokážeme spotřebovat = konzumní způsob života (negativní stránka) ▪ kvality života - TUR (trvale udržitelný rozvoj) - vztah mezi společností, ekonomikou a prostředím