- dle Kotlera jsou marketingem ze 75% aktivity, které zákazník nevidí - marketing má vývoj více jak 100 let B2B - business to business - trh výrobních prostředků B2C - business to customer - spotřebitelský trh
Definice marketingu a) pohled ekonomů proces výměny užitné hodnoty, kterou kupující získává od prodejce ve směnném procesu a naopak hodnota pro prodejce prodejce «» kupující hodnota pro kupujícího » PRODUKT - cokoliv co organizace může nabídnout ke směně, co uspokojí potřeby zákazníka » UŽITNÁ HODNOTA - užitná hodnota je mírou satisfakce, kterou získává každá strana podílející se na směně - Je cílem aktivit vedoucích ke směně - Propůjčuje produktu hodnotu, která je pro kupujícího větší než hodnota např. peněz, které kupující vynaloží v procesu směny - Užitná hodnota: o Formy (hmotnost - nejméně je vzdělání) o Místa (dostupnost - někdy i nedostupnost zvyšuje užitnou hodnotu viz. luxusní výr.) o Času (včasnost) o Vlastnictví (koupě, pronájem, darem) b) pohled marketingových scholastiků Peter Drucker: „There is only one valid definition of business purpose: to create a customer.“ Theodore Levitt: „Customer buy a quarter-inch holes not quarter inches drills.“ Nástin základních tezí: - zákazník a jeho potřeby jsou středobodem „marketingového vesmíru“ - funkce marketingu spočívá v identifikaci zákazníkových potřeb, aby bylo možné tyto potřeby uspokojovat je třeba neustále inovovat