1. Vzorce chování zákazníků a výběr hlavní cílové skupiny
Cílové skupiny společnosti pro Košík.cz byly určeny na základě dat získaných ze statistických údajů o struktuře obyvatelstva, které uskutečňuje online nákupy (věkové rozložení, genderové rozložení a struktura dle příjmu, vzdělání a velikosti obce). Hlavní cílová skupina byla vybrána na základě analýzy čtyř cílových skupin dle věku zákazníků. U každé skupiny byly určeny běžné vzorce chování na základě 4 zásadních otázek:
1. Z jakého důvodu uskutečňují nákup prostřednictvím online supermarketu? 2. Jaký druh zboží nakupují? 3. Jak často nakupují? 4. V jakém časovém horizontu zboží objednávají a do jaké doby si přejí zboží přivézt?
Mladší generaci tvoří zejména studenti do 26 let, ubytovaní na koleji nebo bydlící bez rodičů, pracující na poloviční úvazek nebo brigádně. Studenti nemají mnoho volného času, a když už jej mají, chtějí ho využívat pro své záliby. Nepotřebují mít žádné velké zásoby, tudíž nakupují pouze občas a nepravidelně. Nakupují pouze základní aktuálně potřebné potraviny za menší obnos peněz. Objednávají zejména ve večerních hodinách a dodržení stanoveného termínu dovážky nákupu je pro ně podstatné z důvodu konání přednášek a povinných akcí ve škole nebo v práci. Pozitivní je, že se dobře orientují na internetu, ale reklamou se příliš ovlivnit nenechají, jsou schopni srovnávat si nabídky.
Skupinu ve věku od 27 do 47 let tvoří většinou pracující osoby v produktivním věku. Mimo to sem ovšem patří také ženy na mateřské dovolené nebo v domácnosti. Takové ženy dávají přednost své rodině před zdlouhavým nakupováním a taháním těžkých tašek. Jedná se zejména o ženy se středním vzděláním s maturitou nebo s vysokoškolským vzděláním. U těchto žen se předpokládá, že příjem domácnosti, ve které žijí, se pohybuje od 30 tis. Kč. Nakupují velké množství potravin nejrůznějších druhů a ve větším množství za vyšší finanční obnos. Preferují nakupování potravin i do zásoby. Nákupy objednávají pravidelně, většinou jedenkrát za dva týdny. Často se stává, že při zapomenutí některých potravin uskutečňují ještě menší průběžné nákupy. Zákaznice reagují především na ceny, zajímají je akční nabídky a požadují co největší srovnatelnost cen s kamennou prodejnou. V případě dobré zkušenosti nákup opakují. Takové ženy objednávají zboží nejčastěji odpoledne, případně když děti spí. Z důvodu častého trávení času doma je pro ně termín dodání zboží méně podstatný.