Vymezení sociální pedagogiky Pedagogická disciplína, převážně zařazována jako pedagogická disciplína aplikovaná, někdy i hraniční - zabývá se pedagogikou a sociologií (základní pedagogická disciplína, nahrazuje teorii výchovy) - zabývá se sociálními vztahy, které jsou v procesu výchovy a vzdělávání (široký prostor, vztahy mezi učitelem, žáky, sociální vztahy mezi vychovávanými, sociálně patologickými jevy) - překrývá se s pedagogickou psychologií, sociální psychologií, vztahy mezi vrstvami, sociální patologie, speciální pedagogikou, sociální prací
Vývoj - vznik sociální pedagogiky 2/2 19. stol.,1894 - 1894 Paul Nathop (něm.filosof) - zakladatel - systematicky rozvinul pedagogickou disciplinu i metody - pedagogicko-psychologické pojetí - vývoj v Evropě - kontinuálně až dodnes, odlišnosti u nás i v zemích východní Evropy - Pestalozzi, Komenský, Herbart (rozvoj osobnosti ve vyučování), vliv Diesterweg (poprvé použil pojem sociální pedagogika - Rukověť vzdělání pro německé učitele). Vývoj na našem území: - od RU až do roku 1948, pak ne, až v 60. letech 20. stol, rozkvět až po roce 1989. - Chlup, G.A.Lindner - sociální vztahy ve výchově a vzdělávání, vychází spíše ze sociologie, nazýval sociologickou pedagigikou - Masaryk, Příhoda - po válce nahrazena teorií výchovy - systém komunistické výchovy - jednotný pohled na vše z pozic marxismu-leninismu, z předpokladů, které nebyly reálné, např. jednostranná výchova. - 60. léta rozvoj Přadka, Balaž, Galla, aktivnější Slováci, Bakošová - směry sociální pedagogiky