Téma „Sociální pedagogika a možnosti uplatnění ve školském systému“ jsem si zvolila proto, že se v současné společnosti objevují nové sociálně patologické jevy, které je nutné nějakým způsobem řešit a absolventi sociální pedagogiky tomu mohou velmi přispět. Toto téma je v současné době velmi aktuální.
V současné společnosti se objevují nové sociálně - patologické jevy, které je třeba řešit. Především se jedná o nárůst agresivity u mládeže, špatnou komunikaci rodičů a škol, nárůst různých závislostí atd. K řešení těchto sociálně - patologických jevů, k minimalizaci negativních dopadů a k předcházení jejich vzniku mohou pomoci absolventi oboru Sociální pedagogika. Tento obor se v ČR realizuje poměrně krátkou dobu.
Neměnný postoj k sociálním pedagogům má sama společnost, neboť dosud nebyl sociální pedagog prosazen do katalogu pedagogických profesí (jako speciální pedagog, pedagog volného času nebo vychovatel). Následek toho je, že vysoce vzdělaní a připravení odborníci nejen pro řešení sociálně - patologických jevů, ale i pro rodinu, výchovná zařízení, prevenci, volný čas, nemohou získat odpovídající profesní uplatnění, z důvodu neznalosti budoucích zaměstnavatelů, kam sociálního pedagoga na svém pracovišti zařadit.
V první kapitole jsem se ohlédla za historií sociální pedagogiky, jak ve světě, tak i v českých zemích. Dále se zabývám komparací pojetí sociální pedagogiky různých autorů. Ve druhé kapitole se pokouším vymezit studijní obor Sociální pedagogika a profil studenta tohoto oboru. V poslední kapitole jsem se zaměřila na přiblížení profese sociální pedagog a možnosti jeho uplatnění v různých institucích, včetně školství.
V empirické části jsem pomocí dotazníků a rozhovorů hledala odpověď na mnou položené otázky: "Jak by mohla práce sociálního pedagoga zkvalitnit výchovu a vzdělávání žáků ve škole" a "Pohled pedagogů na profesi sociálního pedagoga". Závěr empirické části je věnován analýze a prezentaci výsledků mého výzkumu.
Cílem mé práce je zjistit, jaká je informovanost studentů a pedagogů o profesi sociálního pedagoga ve školství a jeho zařazení mezi pedagogické profese.