Tři pohledy na roli médií ve společnosti resp. způsoby hodnocení síly či slabosti jejich účinků A/ silné účinky (např. teorie injekční jehly nebo letící střely) - B/ omezené účinky (např. teorie dvoustupňové komunikace) C/ sílící resp. silné účinky (např.teorie nastolování mediální agendy či teorie spirály mlčení) Působení - Dopad (stav) > vliv (proces) > účinek (krátkodobý) 1. etapa - démonizace masových médií - Nietzsche, Le Bon, Ortega, Adorno - Orson Welles - 1938 na Halloweena inscenoval v rozhlase hru Válka světů - demonstroval tak vliv rozhlasu - S-O-R model 2. etapa - ospravedlnění - a) analýza marketingu - Harold Lasswell a jeho komunikační model (důraz na komunikátora) - b) analýza propragandy - H. Lasswell - klasik vědeckého zkoumání propagandy (Propaganda Technique in the World War 1927) Lasswell se pokouší asi jako první popsat mechanismus, taktiku a strategii propagandy, kterou chápe jako kontrolu mínění prostřednictvím významných symbolů - příběhy, pověsti, reportáže, obrázky a další formy sociální komunikace. - c) výzkum veřejného mínění - zakladatel Walter Lippmann (Public Opinion 1922 - pseudoprostředí, The Phantom Public 1925, Public Opinion Quarterly 1937) Lippmann provedl první analýzy amerického tisku, kde popsal mechanismus, při kterém dochází ke zkreslení vnějšího světa právě na základě individuálních představ. Postupně pak začíná zdůrazňovat význam nezávislého experta či organizace, která by byla schopná činit neviditelné fakty viditelnými pro ty, kteří musí činit rozhodnutí. Zde se rodí argument pro nahrazení tisku sociálními vědci, kteří budou schopni interpretovat veřejné mínění, a to na základě objektivní analýzy.