Teorie komunikace - komplex - týká se komunikačního procesu - objevuje se na konci 19. století v rámci psychologie a sociologie a literární a jazykové vědy - vzniká na základě politické objednávky (válečná, politická propaganda) - ovlivnění průběhu války a pod vlivem marketingu a aplikací nových technologií
Teorie komunikace - „východní“ přístup - komunikace je vnímána jako celostní akt (nemožnost oddělit vysílač od přijímače) - celek je více než pouhý souhrn částí komunikačního aktu - neplánovaná konsekvence více méně nezávislých (?) - důsledek emocionálního/spirituálního motivu mezi jedinci - pojetí myšlení - médii - jazyk je nahlížen skepticky, je specifickým rysem komunikace - méně abstrakce - intuice, nevědomé formy komunikace, přímá zkušenost - realizovat komunikaci neintervencí (více naslouchání)
Teorie komunikace - „západní“ přístup - komunikace - rozdělená, sledována po částech - intencionální (záměrný) akt - vysílač chce předat informaci - pojetí jazyka - médium komunikace - důraz na racionálnost komunikace